hüseyin
Sakarya Medya :: Sakarya Haber :: Sakarya Portal ::
arif
Son Dakika
Adapazarı´nın Kurtuluşu Kutlandı Bekirpaşa'da İmam Öldürüldü Büyükşehir Belediyesi ulaşım filosunu 21 yeni otobüsle güçlendirdi. ‘Kimse bize esaret zinciri vuramaz MÜSİAD SAKARYA BAŞKANI COŞKUN’DAN ADAPAZARI’NIN KURTULUŞ YILDÖNÜMÜ MESAJI Durmuş’tan Öğretmenlere İyi Tatiller “21 Haziran Sabahı Minarelerimizde Ezan Sesleri Yükselmiştir.” Meskün mahallerde sinek ilaçlama nasıl yapılmalı? Ulusal ve Avrupa Kalite Etiketleri Takdim Töreni İl Milli Eğitim Müdürlüğünde Gerçekleşti CHP’DEN “TRENİMİZİ GERİ İSTİYORUZ” MİTİNGİ
Adapazarı´nın Kurtuluşu Kutlandı
Adapazarı´nın Kurtuluşu Kutlandı
 
Bekirpaşa'da İmam Öldürüldü
Bekirpaşa'da İmam Öldürüldü
 
Meskün mahallerde sinek ilaçlama nasıl yapılmalı?
Meskün mahallerde sinek ilaçlama nasıl yapılmalı?
 
Toçoğlu’ndan Sakaryaspor’a sürpriz transfer
Toçoğlu’ndan Sakaryaspor’a sürpriz transfer
Mekanik Fiziğin Doğuşu Üzerine Felsefî Bir İnceleme
 

Mekanik Fiziğin Doğuşu Üzerine Felsefî Bir İnceleme

Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde “Mekanik Fiziğin Doğuşu Üzerine Felsefî Bir İnceleme” başlıklı bir seminer düzenlendi.

9 Mart 2018 Cuma 20:55
Yazdır

Mekanik Fiziğin Doğuşu Üzerine Felsefî Bir İnceleme

Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde “Mekanik Fiziğin Doğuşu Üzerine Felsefî Bir İnceleme” başlıklı bir seminer düzenlendi.

SAÜ İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü’nün düzenlemiş olduğu seminer dizisi çerçevesinde İstanbul Medeniyet Üniversitesi Felsefe Bölümü’nden Dr. Engin Koca’yı ağırladı.

Düşünce tarihini aynı zamanda gerçekliği bilimsel modellerle yorumlayan bir inançlar tarihi olarak yorumlayan Engin Koca, konuşmasına tarihteki bilimsel modelleri sıralayarak başladı. Bunları İlk Çağ’da ve Orta Çağ’da yaygın olan Platoncu-Aristotelesçi “organik model”, Yeni Çağ’da yaygın olan Dekartçı-Newtoncu “mekanik model” ile Yakın Çağ’da yaygınlık kazanmış olan Hegelci-Darwinci “evrimsel model” olarak sıralayan Koca, daha sonra organik modelin kısa bir tasvirini ortaya koydu. Koca, bu tasvirde evrensel düzenin “doğanın bir akla sahip olması” ile hareketin kaynağının ise “doğanın bir ruha sahip olması” ile açıklandığına, bu açıklamaya zemin sağlayan tavrın ise insanın tabiat ile kendisi arasında bir analoji kurması olduğuna dikkat çekti.

Engin Koca, genel giriş ve organik doğa anlayışı üzerine yaptığı genel tasvirden sonra, konuşmasının asıl konusunu teşkil eden ve on yedinci yüzyılda yükselişe geçmiş olan yeni doğa felsefesine, yani mekanik doğa anlayışına geçiş yaptı. Mekanik doğa anlayışı ile organik doğa anlayışı arasındaki farklara dikkat çeken Koca, dönüşümün temel noktalarını tespite çalıştı. Mekanik doğa anlayışının tabiatı bir makine olarak tasvir ettiğini söyleyen Koca, makinenin tamamlanmış ve kapalı bir dizge olduğunu, değişim esasıyla değil tekrar esasıyla çalıştığını, dolayısıyla bu dönemde doğanın da bu şekilde kurgulandığını anlattı. Bu anlayış farkının izini illet-nedensellik teorisi bakımından da sürmeye çalışan Koca, Aristo’daki dört illet anlayışının Newton’da ikiye indirgendiğini, bunun bir göstergesi olarak Gâî-erek nedenin fâil-etkin neden içinde eritildiğini söyledi.

Mekanik doğa anlayışının izlerini matematiksel sanatlarda sürmeye devam eden Koca, Galile’nin nedenlerle ilgilenmeyen bir teknisyen seviyesinde çalışarak, doğal hareketi fiziğin konusu olmaktan çıkarıp mekaniğin konusu hâline getirdiğine değindi. Koca, bu anlayışın Newton’un hocası Barrow’da da tekrarlandığını detaylı bir şekilde açıkladıktan sonra şu cümlelerle bu anlayışın en temel açmazına işaret etti: “Ama burada bir problem var; bu nominalist-voluntarist pozisyon, Bacon’da da var, bu doğa felsefesini, istatiksel genellemeler yaparak doğadaki düzenilikleri keşfetme etkinliği olarak konumlandırmayi teklif etmektedir. Fakat bu girişim, doğaya içinden bakılacak teorik bir çerçeve olmadan rehbersiz bir soruşturma halini alacak ve sistematik bir doğa bilimi oluşturmaya engel teşkil edecektir. Diğer bir deyişle, matematiksel sanatlara vurgu yapmak Aristotelesçi fiziği tahtından edemez. Poietike gelişebilmek için bir dinamik teorisine, teorik bir çerçeveye ihtiyaç duyar. Yeni bir dinamik temel inşa etmek ise yeni bir metafizik çerçeve kurmayı gerektirir.” Bu probleme dikkat çektikten sonra da bu problemin Dekart tarafından yeni bir metafizik ve dinamik teorisi sunmakla aşılmaya çalışıldığını ifade etti.

Konuşmasına mekanik fiziğin detaylı anlatımlarıyla devam eden Koca, algı, bilgi, hareketin tanımı ve ilkesi ile diğer bilimsel ilkeler hakkındaki dönüşümleri izah ettikten sonra, nihaî tahlilde “nedensellik ilkesi”, “enerjinin korunumu ilkesi” ve “Newton’un üç ilkesi” gibi “koşulsuz zorunluluklar” üzerine yapılan tartışmaların esasen metafizik tartışmalar olduğuna vurgu yaparak konuşmasını tamamladı.

Anahtar Kelimeler: sakarya, üniversitesi, ilahiyat, fakültesi’nde, “mekanik, fiziğin
Bu haber toplam 625 defa okunmuştur
Haber Yorumları
Yorum Ekle
Bu habere henüz yorum yapılmamıştır, ilk yorum yapan siz olun.
 Diğer Haberler
 
Aksoy Ticaret
Yazarlar
Anket
En Çok Hangi İçecekleri Seviyorsunuz?
Gazlı İçecekler
Meyva Suları
Sıkma Meyva Suları
Hiçbiri
engin
Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Videogaleri
Fotogaleri
Hava Durumu
Havadurumu
Tarihte Bugün
1975 Soyuz 19 Baykonur Uzay Üssü'nden havalandı.
Hakkımızda | Künye | Reklam | İletişim | RSS
memur alımları, kpss, memur, memurlar Copyright © 2003 Sakaryamedya.com Tüm Hakları saklıdır.
l E-mail: destek@sakaryamedya.com


Yazılım: Haber Sitesi Kur
Halı Yıkama
ibo
ism
Adasenotomotiv
Gökhan
şevki
salon
ali
Ping your blog, website, or RSS feed for Free